среда, 11. октобар 2017.

"Rubište“ Šabačkog pozorišta u Narodnom pozorištu Beograd




Predstava „Rubiše“ Šabačkog pozorišta, sinoć je gostovala na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu. Rađena po tekstu glumca Ninoslava Đorđevića u režiji Kokana Mladenovića vodi nas u provinciju na jugu, od koje se i bog pozdravio, u mesto gde saosećanje ne stanuje, gde je porodica i porodični odnosi duboko pokopani,  gde mečka igra dok naručene naricaljke kukumavče i kroje društvenu svakodnevnicu.


Predstava dolazi kao naručena. Aktuelna do srži. Porodično nasilje. Odnos majke i oca i dece. Taj emotivni trougao, nekad idiličan, skladan, temelj svakog društva, dobrano je poljuljan i sahranjen. Nestalo je dečijih uspavanki i majčinskih i ljubavnih zagrljaja. Pretočen u gladijatorsku arenu. 

 

Tamo gde nema dobrote i razumevanja, a ima alkohola za utehu.
Tamo gde se radi na svoju štetu, a ženama se stavljaju brnjice. Gde caruju retardirani pedofili.


Gde se podvodi, a ne zavodi. Podvodi se i rod rođeni, najbliži, ali očigledno ne i najdraži. Ako u toj bestragiji ima i tračak ljubavi. 


U zemlji gde je sve manje dece, sreće, novca, gde se umesto deset s lukom jedu ljudi među sobom, gde se umesto kilo i sifon pije krv prvog komšije, deca se ubijaju i pre, ali i posle rođenja. Pre, jer su neželjena, neplanirana, preskupa, a posle od prevelikih pedagoških batina. A niko ne želi ni nerotkinje. 


Iz majčine utrobe u utrobu zemlje.

Nema nevinih, svi su i dušmani i žrtve. Iza idilične fasade prostodušnosti vrebaju neke krvoločne i podmukle zveri. 


Uobičajno, Mladenović snažno gura prst u ranu ključnih problema ove zemlje. Obračunava se ustrajno s licemerjem i filozofijom palanke. Ovaj put odstupivši od urbanog i svog ustaljenog rituala, svečanih belih košulja. Tragičnu istinu, koju možemo sagledati svugde oko nas i pred kojom redovno zatvaramo oči, tragediju kojom se naslađuje smeđa štampa i lažne, šarlatanske televizije (garniranu s veselim stupidarijama). 


Šok za školovane malograđane i uparađene društvene novjeve, na ovoj sceni povampiruju se poput ruralnog horora. Nema tu nikakve babe koja meće trajnu. Nema tu ni naznake optimizma. Već čisto jebanje u mozak, ako je on uopšte u funkciji. Jedan od boljih Mladenovićevih komada (pored Jami distrikta).



Komplentnom utisku značajno su doprinele scenografija Vesne Popović, kostimi Maje Mirković i muzika Irene Popović sada Dragović. Muzička pratnja je raznovrsna, opominjujući bubnjevi, rok hitovi, do Silvanine „Ja te pesmom zovem“ i „Šano dušo“. Na veliku metalnu tarabu (poput one zatvorske) projektuju se neke, uglavnom, mučne slike. Pozornicom defiluju lampe istražitelja, rotaciona plava svetla...



Sjajna gluma šabačkog asambla, a sam podatak da su i čivijaši zanemarili šegu, nekog bi trebalo da zabrine. Da opomene. Pa makar taj neko bio svako od nas. Da nešto promenimo, da odustanemo od našeg, mentalitetom, urođenog defetizma.

 

Нема коментара:

Постави коментар